Maandag, 12 augustus 2019

Herbrum – Appingedam

Maandag 12 augustus 2019 Beetje wind, later beetje veel Zonnig, bewolkt ook. Wind- en regenbui voor Emden
08.45 uur 17.00 uur 17.673 3.544

Het is maandag, 12 augustus. Tien voor acht. We zijn alweer een tijdje op, kwart over zes was het dat we wakker werden. Zijn blijven liggen lezen in bed. Ik heb een nieuw boek, van Ingeborg overgenomen. Mea Culpa, zo heet het boek van Claire Mackintosh, een literaire triller. Lijkt wel een goed boek te zijn. We liggen heerlijk in de dode arm bij Herbrum. Je hoort hier haast geen omgevingsgeluiden, klein beetje maar. De zon schijnt. Een kalm begin van de dag. Yoghurtje eten en verder lezen op de patio. Tot de buren wakker worden.

Kwart voor negen. Motor aan en weg, de arm uit en linksaf de hoek om naar de sluis van Herbrum. Er is geen dorpje te bekennen van die naam. Die sluis heet nou eenmaal zo. Hij komt vrijwel direct in het zicht als je uit de dode arm komt. Met deze sluis komt een einde aan de sluizenparade door Duitsland. Het is leuk geweest, maar nu komen we weer op ruimer water, tot aan Delfzijl, ook leuk. Dat is ongeveer zeven uren varen. Er liggen twee schepen in de sluis die momenteel naar beneden worden geschut, daarna zijn wij.

Tien uur. Uiteindelijk lagen we met een groot vrachtschip en zes motorjachten in de sluis. Tien over half tien kwamen we eruit. We lagen een half uur te draaien voor we erin konden. Alles bij elkaar heeft het bijna een uur geduurd.

We varen nu door een modderbak, net het Turkse modderbad waar we destijds in Turkije van hebben genoten. Fascinerend, doch geen genot voor het koelsysteem van de motor. Dit gaat een tijdje duren.

De Ems is vanaf hier naar de Dollard toe een getijde-rivier. We hebben slechts een klein beetje stroom tegen en straks gaat ie flink meelopen volgens de berekeningen. Man, man, wat een bagger! Een heleboel klassieke motorschepen komen ons tegemoet, vooral oude sleepboten. Die hebben vast ergens een reünie of een festival voor oude schepen. Schitterend om te zien.

Om elf uur zijn we dwars van de Meyer Werft, in Papenburg waar de grootste cruiseschepen ter wereld worden gebouwd.

Vijf voor half één. We passeren de Jann Berghausbrücke, een vrij grote klapbrug over de Eems, de eerste oeververbinding die we na Herbrum tegenkomen.

De kwaliteit van het water is langzaam aan het verbeteren, de kleur wordt lichter en helderder. Ik ben blij dat we die vieze erwtensoep achter ons hebben. We hebben nu de stroom mee. Zes knopen over de grond en 5,8 door het water, niet veel maar het getij is nog jong. Het is zonnig met veel wolken. Nu en dan een spatje regen en het is fris buiten. De rivier wordt steeds breder. Doet een beetje denken aan de Zeeuwse stromen. We gaan zo eten. Als de een stuurt eet de ander. De boot ploetert voort door het tamelijk lege landschap. Nog steeds geen internetbereik.

Om tien over half twee passeren we een enorme stuw die dwars in de rivier  ligt en deze volledig kan afsluiten als sprake is van een (waters)noodgeval.

We varen richting de Dollard, het schiet aardig op. Wind tegen maar stroom mee: 7,7 knopen over de grond, da’s lekker. Het is hier fantasties, op het ruime sop. Dit is trouwens allemaal zout water. De boot zit straks weer onder.

Aan bakboord zien we het plaatsje Ditzum, je denkt dat dit al Groningen is maar dat is dus niet zo. Leuk plaatsje, zo te zien. Heeft ook een haventje.

14.00 uur. Bijna dwars van Emden. We hebben nu 2,5 knopen stroom mee en lopen zo’n 8,5 knopen over de grond, dit is wel het maximale dat we vandaag aan stroom meekrijgen. Ondertussen doemt een donderbui op vanuit het westen, dat belooft niet veel goeds. Ik zie de Laga voor ons opeens flink op en neer deinen. Het is hier diep water en er was net een groot schip gekeerd, misschien is dat het. Even later krijgen wij het ook voor de kiezen, maar het kan allemaal geen kwaad. Ik zet de stabilisatoren aan, voor het geval dat.

14.15 uur. We krijgen toch een pestbui over ons heen, dat wil je niet weten! Windsnelheden van 35 knopen per uur recht op kop! We duiken een bui in met slagregens, waardoor je geen hand voor ogen meer kunt zien. De ruitenwissers kunnen het nauwelijks aan. We varen iets buiten de vaargeul. Ingeborg probeert er iets van vast te leggen op video. Het duurt maar een kwartiertje of zo en dan klaart het alweer op.

Te 15.07 uur liepen wij tussen het Wester- en het Oosterhoofd het Zeehavenkanaal binnen, dat toegang geeft tot de binnenlanden van Delfzijl en achterliggende omstreken. We moeten door een sluis, alweer. Je komt er nooit vanaf. En dan varen we door het Eemskanaal naar Appingedam, daar moeten we ook weer door een sluis(je) en dan gaan we daar boodschappen doen en om ons heen koekeloeren.

De Aluminiumfabriek bij Delfzijl

15.30 uur. Bij de sluis, erin.

15.50 uur. In de sluis, eruit.

15.51 uur. We varen op het Eemskanaal naar Appingedam.

16.25 uur. Bij de Groevesluis Noord, die toegang geeft tot Appingedam. We gaan hier ongeveer 1,5 meter naar beneden, de polder in.

Te 17.00 uur liggen we ongeveer op dezelfde plek waar we op 4 juni 2016 op de heenreis naar Denemarken ook lagen. Het regent en we blijven binnen. Omdat ik na het Zeehavenkanaal geen enkele foto meer heb genomen plaats ik een fotootje van toen hieronder. Wat een contrast met nu.

Ja, dat waren nog eens tijden!

Ja, ja, met onze intrede in Nederland, na vier weken prachtig weer, doet het kloteweer ook zijn intrede in Nederland. We eten tomatensoep met toastjes camembert, is die de koelkast uit, terwijl we Nederlandse tv kijken. Dat wil zeggen na een half uur de bekende Kaa-Uu-Tt programma’s te hebben “geproefd” gaat het scherm op zwart, neemt Ingeborg een goed boek ter hand en zet ik mijzelve aan het publiceren en schrijven van achterstallig werk.

Tien voor half twaalf. Ik heb 11 augustus geschreven maar nog niet geplaatst, doe ik morgen wel. Als het licht is, kan ik beter zien. Ik ga nu naar bed. Ingeborg ligt er al in trouwens. We liggen lekker. Horen af en toe nog wat geschreeuw maar over het algemeen is het nu rustig. Het is volkomen windstil. Het water is als een spiegel. Morgen gaan we verder. Het was een vermoeiende, natte, doch door de bank genomen fijne dag. We hebben geen boodschappen gedaan, vanwege de rege.